کد مطلب:173007 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:157

شکیبایی در برابر مصیبت ها
صبر از عوامل موفقیت اسلام است و امام حسین علیه السلام یاران و خاندانش را فراوان به آن سفارش می فرمود. امام علیه السلام به حضرت زینب علیهاالسلام فرمود:

یا اخیة، اتقی الله و تعزی بعزاء الله و اعلمی أن أهل الأرض یموتون و اهل السماء لا یبقون و أن كل شی ء هالك الا وجه الله الذی خلق الأرض بقدرته...؛ [1] .

خواهرم، صبر داشته باش و بدان كه اهل زمین و آسمان همه می میرند. همه موجودات از بین رفتنی هستند، جز خدای كریم كه زمین را به قدرتش آفرید.

امام حسین علیه السلام در مقابل انواع مصیبت ها، همگان را به صبر و بردباری سفارش می فرمود. اهل بیت در اثر شكیبایی بی نظیر خود در اسارت، نهضت بزرگ خود را در دل مسلمانان و شیفتگان به ثبت رساندند.

امام حسین علیه السلام پس از اقامه ی نماز جماعت در روز عاشورا یاران خود را به صبر و استقامت در راه تحقق اهدافشان توصیه می فرماید:

ان الله تعالی أذن فی قتلكم و قتلی فی هذا الیوم، فعلیكم بالصبر و القتال صبرا یا بنی الكرام فما الموت الا قنطرة تعبر بكم عن البؤس و الضراء الی الجنان الواسعة و النعم الدائمة...؛ [2] .


خداوند امروز چنین مقدر فرموده كه من و شما كشته شویم. پس باید صبر داشته باشید و با دشمنان بجنگید. ای بزرگ زادگان، صبر و شكیبایی داشته باشید و بدانید كه مرگ چیزی نیست جز پلی كه شما را از سختی و رنج به بهشت وسیع و نعمت های همیشگی خداوند می رساند.

باید قبل از رزم و جهاد، مجاهدان به سلاح صبر و استقامت مجهز گردند تا بتوانند با قامتی برافراشته بر همه ی مشكلات فایق آیند. به راستی كه دلاوری و بردباری این دلاور مردان ستودنی است. آنها انبوه لشكریان را می دیدند و با وجود مصیبت های فراوان كوچك ترین سستی به خود راه ندادند و با شتاب فراوان به دشمن می تاختند و به پیروی از مقتدای بزرگشان زمزمه می كردند:

هون علی ما نزل بی أنه بعین الله؛ [3] .

چون خداوند این مصیبت را می بیند تحمل آن برایم آسان است.

قرآن كریم به شیواترین و زیباترین بیان می فرماید:

و لنبلونكم بشی ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین - الذین اذا أصابتهم قالوا انا لله و انا الیه راجعون - أولئك علیهم صلوات من ربهم و رحمة و اولئك هم المهتدون؛ [4] .

قطعا شما را با ترس و گرسنگی و كاهش در مال ها و جان ها و میوه ها آزمایش می كنیم و بشارت ده به استقامت كنندگان؛ آنها كه هر گاه مصیبتی به ایشان رسد، می گویند: ما از آن خداییم و به سوی او باز می گردیم. اینها هستند كه رحمت خدا شامل حالشان شده است و هم آنها


هدایت یافتگانند.

آری، كسانی ارزشمندند كه در برابر آزمون و بلا، آه و ناله نمی كنند و از یاد خدا غافل نمی شوند و ایمانشان هرگز سست نمی گردد. آنها در میادین جنگ چون كوه پا بر جای هستند و تا آخرین نفس از حریم اسلام دفاع می كنند.


[1] ارشاد، ج 2، ص 97.

[2] سخنان حسين بن علي عليه السلام، ص 226.

[3] نفس المهموم، ص 244.

[4] بقره (2) آيات 157 - 155.